Učení o pekle a očistci je propleteno spiritismem a vírou v nesmrtelnost duše. Má pohanský původ a do křesťanské kultury bylo přijato římskokatolickými církevními otci v 15. století.
Učení, že bezbožní mrtví jsou navždy mučeni, není v souladu s Božím charakterem, který demonstroval svoji nekonečnou a bezpodmínečnou lásku k nám obětováním svého Syna. Naneštěstí Boha kvůli těmto konceptům mnoho lidí odmítlo.
Obecné definice
Kardinál Gibbons o očistci píše:
Samuel Hopkins rozumí peklu, jako věčnému trestu pro bezbožné a říká, že jejich mučení bude potěšením pro Boží lid!:
Peklo je obecně definováno jako místo či stav, kde ti, kdo zemřeli v nepřátelství s Bohem, trpí věčnými muky, zatímco duše spravedlivých jdou po smrti do nebe. Oba pojmy — hebrejské „šeol“ a řecké „hades“ – jsou překládány jako „peklo“ a odkazují na svět mrtvých. Řecké slovo „gehena“ označuje „peklo“ ohnivého trestu. Biblická terminologie je často použita v metaforickém smyslu a může tedy vzniknout zmatek, pokud jde o to, zda tyto výrazy odkazují na místo či stav, v němž se mrtví octnou.
Řecký výraz „gehena“ je v Novém zákoně použit 12krát a je odvozen z hebrejského „GeHinnom“, „Údolí Hinnom“, kde se konaly pohanské rituály obětování a pálení dětí bohu Molochovi. Jeremiáš údolí nazval „Údolím vraždění“. Údolí Hinnom neboli gehena se stalo místem pro hořící odpadky a s rozvojem učení o hořícím pekle, kde jsou potrestáni bezbožní, sloužilo údolí jako model ohně posledních dnů.
Věčné důsledky, ne věčné utrpení
V kázání na hoře Ježíš odkazuje na „gehenu“ třikrát. Varuje farizeje před zatracením „geheny“. Povaha a účinek ohně jsou popsány v Bibli jako „neuhasitelný oheň“ (Mk 9:43-48; L 3:9) nebo „věčný oheň“ (Mt 25:41). Tento oheň očistí zemi (2Pt 3:10-12; L 3:17) po druhém vzkříšení. (Zj 20:5)
Slovo „věčný“ (aiónios) je použito k popisu osudu spravedlivých i bezbožných. Pokud odplatou za hřích je smrt (Ř 6:23), pak trestem bezbožných je věčná smrt. Věčný je konečný důsledek působení ohně, ne sám oheň.
Tento princip je v Bibli jasně prokázán v užívání pojmu „věčný“. Malachiáš 3:19-21 hovoří o posledním dni, kdy země a všichni bezbožní budou spáleni a Bůh tomuto prorokovi říká:
Popel a strniště ukazuje na to, že oheň již dohořel. Bezbožní nebudou hořet věčně, ale jejich zkáza bude trvalá. Jejich bolest a utrpení skončí, stejně jako jejich život hříchu a vzpoury. Co by to bylo za spravedlivého Boha, který by nechal člověka věčně trpět za 70 nebo 80 let hříšného života?
Jeremiáš prorokoval, že Bůh roznítí v Jeruzalémě oheň, který nebude uhašen (Jr 17:27). Když Nebúkadnesar zničil Jeruzalém, město bylo do základů spáleno a oheň nemohl být uhašen, dokud nedokončil destrukci města. Dnes už samozřejmě nehoří.
Podobně čteme v Judovi 7:
K této otázce se vztahuje rovněž 2Pt 2:5-6. Ohně už nehoří, ale jejich následky jsou věčné. Učení, že bezbožní mrtví jsou mučeni na věky věků, je odporující a neslučitelné s povahou Boha, který nekonečnou lásku k padlému lidstvu ukázal v oběti svého Syna.
Celkové zničení
V Bibli slovo pro “zničení” znamená celkové, konečné a nezvratné zničení. Bůh například seslal potopu, aby zničila všechen život na zemi (Genesis 6 a 7). Později v historii, Bůh často požadoval po Izraelcíc, aby zničili svou válečnou kořist, jako oběť Bohu. Tedy pozabíjeli dobytek a spálili kořist, dokud z ní nezbil pouze prach (Numeri 21:2-3; Jozue 6:21).
Tuto definici stavu nezvratného zničení vidíme napříč Biblí v souvislosti s trestem těch, kteří se rozhodli Boha odmítnout:
Stejně jako bolest při umírání, která nakonec vyústí ve smrt, bude trest, pro ty, kdo Boha odmítli, trvat omezenou dobu. Zničení však bude konečné a oni navždy přestanou existovat.
Přečtěte si další článek: Okamžitý posmrtný život?
Autor:
Tento článek je převzat z knihy Na Pravdě záleží od profesora Waltera J. Veitha, mezinárodního řečníka, který při svém pátrání po pravdě hluboce studoval biblické otázky. Jeho populární série Genesis konflikt (Spor v knize Genesis) přivádí debatu o Stvoření a evoluci k novému napínavému vyvrcholení neboť rozebírá argumenty s vědeckým pohledem na věc. Jeho vysoce uznávaná série Total Onslaught (Totální útok) vrhá světlo na stav dnešního světa, který směřuje k jednotné světové vládě a předvídané apokalypse.
Komentujte