Amazing Discoveries | Úžasné objevy

Proč je osteoporóza v Severní Americe tak velký problém, i když konzumují více vápníku než většina světa?

Kolem příjmu dostatku vápníku je v dnešní době značný rozruch. Doporučená dávka (DDD) pro vápník v USA je 1 200 mg denně. Američané konzumují značné množství vápníku v porovnání se světem. Nicméně Spojené státy mají jednu z nejvyšších úrovní výskytu osteoporózy na světě. Jak to, že konzumují tolik vápníku a přitom se z jejich kostí vápník ztrácí?

Viníkem jsou živočišné bílkoviny

V zemích s jídelníčkem založeným na rostlinné stravě lidé konzumují málo vápníku a mléka. A přesto je v těchto národech výskyt osteoporózy nízký.i

Výzkumníci objevili, že nedostatek vápníku není problém. Spíše je problémové vysoké množství živočišných bílkovin, které jíme a pijeme. Když konzumujeme živočišné tuky, naše tělo produkuje kyselinu sírovou, která musí být tlumena a vyrovnávána vápníkem. Tak je vápník ztrácen močí zároveň s touto kyselinou.ii

Nejlepší cesta jak zastavit ztrátu vápníku, je jíst méně živočišných bílkovin, včetně těch v mléčných produktech jako jsou mléko, vajíčka a sýry. Americké sdružení mlékařů by nás rádo přesvědčilo, že musíme přijímat vápník z mléčných produktů, abychom měli silné kosti. Přitom v jedné studii (sponzorované tímto sdružením) ženy konzumovaly tři 250 ml sklenice kravího mléka denně, stále ztrácely vápník z kostí a zůstala jim nepříznivá hladina vápníku, ačkoli po jeden rok konzumovali téměř 1 500 mg vápníku denně.iii

Dobrá zpráva je, že dopadům osteoporózy lze předejít a zabránit. Musíme jednoduše přijmout jídelníček s nízkým podílem živočišných bílkovin a získat vápník z rostlinných zdrojů. V roce 1981 studie o úrovni vápníku a bílkovin ukázala, že konzumace 95 g bílkovin denně z živočišných zdrojů a 1 400 mg vápníkových doplňků způsobilo čistou ztrátu zhruba 30 mg vápníku z kostí každý den. Nicméně jídelníček s pouze 48 g živočišných bílkovin a 1 400 mg doplňků s vápníkem způsobilo přírůstek 20 miligramů vápníku. Na rozdíl od živočišných bílkovin, rostlinné bílkoviny se nepodílí na osteoporóze.v

US RDA (doporučená denní dávka v USA) je 56 g pro bílkoviny a 1 200 mg pro vápník kvůli ztrátě vápníku z příjmu bílkovin. Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje 29 gramů místo 56 g a pouze 500 mg vápníku denně.vi

Světová zdravotnická organizace také vysledovala, že “deficit vápníku nebyl dokumentován nikde na světě dokonce ani při příjmu pouze 300 mg/den“. Není to nedostatek vápníku v naší stravě, co způsobuje osteoporózu, ale konzumace příliš mnoha živočišných bílkovin.

Vstřebávání vápníku.

Ačkoliv mléko obsahuje spoustu vápníku, lidé z něj přijmou jen 20-40%. Stejně nebo více vápníku, než z mléka, jsou lidé schopni přijmout z rostlinných produktů.viii Nicméně, některé rostliny obsahují látky, které blokují vstřebávání vápníku, jako jsou například kyselina fytová v pšeničných otrubách a kyselina šťavelová ve špenátu.ix

Fosfor ovlivňuje vstřebávání vápníku

Nejlepší zdroje vápníku obsahují jen malé množství fosforu. Zelená listová zelenina jako kapusta, listy tuřínu a hořčice jsou vynikající zdroje vápníku a mají tři až pětkrát více vápníku než fosforu.

Hovězí, vepřové a ryby obsahují hodně fosforu, ale téměř žádný vápník. Sezamová semínka a mají zhruba stejné množství vápníku jako fosforu. Perlivé nápoje mají typicky 41 mg fosforu a žádný vápník. Pepsi má 53 mg fosforu v 0,33 l plechovce. Takové nápoje opravdu nepomáhají tělu využít vápník z našeho jídla.

Sůl a osteoporóza

Strava s nízkým obsahem sodíku také redukuje riziko osteoporózy. Když ledviny vylučují nadbytek sodíku, 23 až 26 mg vápníku se ztrácí z každým gramem vyloučeného sodíku.xiii

Jedna čajová lžička soli obsahuje 2 325 mg sodíku. Maximální příjem sodíku pro osobu s normálním krevním tlakem je 2 400 mg denně.xiv Spousta masných náhražek, rychlé občerstvení, balené jídlo a maso v plechovkách obsahují vysoké množství sodíku. Jedna lžíce „Bragg Liquid Aminos“ (Tekutý koncentrát sójových bílkovin) obsahuje 660 mg sodíku a jedna plechovka houbové krémové omáčky obsahuje 2 111 mg sodíku.xv,xvi

Jak získat dostatek vápníku?

Skutečně potřebujeme doplňky s vápníkem?
Pokud užíváte přípravky s vápníkem, ujistěte se, že nejsou vyrobeny z kostní moučky nebo ze škeble ústřice. Tyto substance jsou často kontaminované arsenem, olovem či rtutí, které se akumulují v kostech a škeblích těchto zvířat.xvii

Odborníci na výživu doporučují získávat vápník z rostlinných zdrojů, spíše než z přípravků. Chemici objevili způsob jak vyrobit vitamíny a minerální doplňky tak, aby se lépe vstřebávali, ale proč platit velké peníze bioinženýrům vitamínů a minerálů, když nám je Bůh poskytnul v prospěšných a zdravotně nezávadných přírodních rostlinách. Vápník na vás čeká v sekci ovoce a zeleniny ve vašem obchodě nebo na lokálních farmách a ve vaší zahradě.xviii

  • Merlík bílý (1 hrnek = 464 mg)
  • Kapusta kadeřavá (1 hrnek = 356 mg)
  • Amarant (laskavec) semínka (1 hrnek = 298 mg)
  • Usušené fíky (10ks = 269 mg)
  • Zelené sójové boby (1 hrnek = 261 mg)
  • Tofu (1/2 hrnku = 258 mg)
  • Tuřínové listy (1 hrnek = 249mg)
  • Kapusta listová (1 hrnek = 179 mg)
  • Sezamová semínka, sušená (2 lžičky = 176 mg)
  • Cukrovarná melasa (1 lžička = 172 mg)
  • Okra, vařená (1 hrnek = 154 mg)
  • Pečené fazole (1 hrnek = 154 mg)
  • Listy hořčice (1 hrnek = 152 mg)
  • Listy smetanky (1 hrnek = 146 mg)
  • Artyčok, vařený (1 medium = 135 mg)
  • Merlík zrno (1 hrnek = 102 mg)

Cukrová melasa obsahuje nejvyšší množství vápníku. Prášek rohovníku, petržel, mandle, potočnice lékařská, brazilské ořechy, pivovarnické kvasnice a brokolice mají také vysoký obsah vápníku. Slunečnicová semínka, usušené meruňky, pohanka, vlašské ořechy a arašídy obsahují malé až střední množství vápníku.

Máme k dispozici výborné a zdravé cesty jak získat dostatek vápníku bez používání mléčných výrobků a ryb. A všechno, co je potřeba, je trochu osvěty a pestrý jídelníček.


i. Brenda Davis and Vesanto Melina, Becoming Vegan (Summertown: Book Publishing, 2000): 35.

ii. Proof Positive: 152-156.

iii. Michael Klaper, MD, Vegan Nutrition: Pure and Simple (Book Publishing, 1999): 28.

iv. Proof Positive: 152.

v. Ibid: 154-5.

vi. Vegan Nutrition: Pure and Simple: 38.

vii. Aileen Ludington, MD, and Hans Diehl, DrHsc, MPH, Health Power, Health by Choice Not Chance (Review & Herald Publishing, 2001): 57.

viii. Proof Positive: 155.

ix. Ibid.

x. Proof Positive: 156; Becoming Vegan: 94.

xi. Jean Pennington, Bowes & Church’s Food Values of Portions Commonly Used 17th Edition (Lippincott Williams & Wilkins, 1998): 7.

xii. Proof Positive: 139.

xiii. Becoming Vegan: 94.

xiv. Proof Positive: 138.

xv. From the Nutrition Facts label on the bottle.

xvi. Bowes & Church’s Food Values of Portions Commonly Used: 255.

xvii. Vegan Nutrition: Pure and Simple: 39.

xviii. Ibid: 28.

Autor:

Christine Peck (Publikováno 3.ledna 2009)

Další články ze série: Kontroverzní mléko 

Tofu je sójový sýr či tvaroh, vyrobený ze sójového mléka (nápoje). Jelikož je sója luštěnina, obsahuje zdraví prospěšné rostlinné bílkoviny. Výroba tofu je velmi obdobná sýru z kravského mléka. Jen se jako výchozí surovina vezme sójový nápoj, který se vysráží různými syřidly a sójová bílkovina se nechá srazit.

Komentujte

Napsat komentář

Navigace

Nejnovější
Nejnovější příspěvky
Nejnovější videa
Události
Sledujte nás na Facebooku
Zdraví
Články
NEWSTART - Osm zákonů zdraví
Alkohol pod lupou
Excitotoxiny
Káva
Kontroverzní mléko
Maso a Bible
Rafinované potraviny
Vegetariánský životní styl
Videa
Život v celé své kráse
Cukrovka a Rakovina
Zdravý talíř
Recepty
Snídaně
Polévky
Obědy
Dezerty
Pomocníci
Užitečné grafy a tabulky
Bible a víra
Články
Je Bible pravdivá?
Pochopení Bible
Kdo je Ježíš?
Desatero přikázání
Původ zla
Boží plán na odstranění hříchu
Křesťanský život
Den odpočinku
Náboženské směry
Uctívání slunce
Babylonské náboženství
Pohanství a katolicismus
Druhý příchod Ježíše Krista
Milénium pokoje
Co se děje po smrti?
Videa
Hledání pravdy
Budoucnost Evropy
Pochopte souvislosti světových událostí
Totální Útok
Biblická kázání
Opravování Trhlin
Kroky k osobnímu oživení
Úplná proměna
Biblické odpovědi
Ostatní
Životní příběhy
Bible Online
Koupit Bibli
Biblické lekce
Evoluce vs Stvoření
Články
Videa
Genesis Konflikt CZ
Genesis Konflikt SK
Ostatní
Pozadí hudby, filmů a her
Články
Videa
Proroctví a světové události
Články
7 posledních ran
Vpřed k Nedělnímu zákonu
Videa
Zprávy ze světa
Papežství naplňuje proroctví
Reformace
Velký spor věků
Články
Reformace
Příběhy reformace
Katolické koncily
Videa
Oživení reformace
Láska a partnerství
Články
Videa
Knihy ZDARMA
Videa
Přehled videí
Nejnovější videa
Seznamy videí
Série přednášek
Životní příběhy
Budoucnost Evropy
Genesis Konflikt CZ
Genesis Konflikt SK
Hledání pravdy
Pochopte souvislosti světových událostí
Totální Útok
Život v celé své kráse
Cukrovka a Rakovina
Opravování Trhlin
Kroky k osobnímu oživení
Úplná proměna
Oživení reformace
Biblická kázání
Biblické odpovědi
Zprávy ze světa
Papežství naplňuje proroctví
Audio

Nejnovější videa