Texty z evangelií
6 z těchto 8 veršů najdeme v evangeliích. Tyto verše pojednávají o Ježíšově vzkříšení.
První text:
Tak to bylo napsáno po vzkříšení a text se nezmiňuje o změně dne odpočinku.
Anglická verze Bible — New English Bible — překládá tento verš následovně: Den odpočinku uplynul a bylo před svítáním v neděli, když přišly Marie z Magdaly a jiná Marie podívat se na hrob.
Tam, kde překlad King James Version, říká „první den týdne“, je v NEB napsáno „neděle“. Matouš jako jediný pisatel byl svědkem toho, že se dvě Marie přišly podívat na hrob za nedělního rozbřesku. Jsou tam zmíněny dva dny. „Po sobotě“ (den odpočinku) a ten druhý má číselné označení „první den týdne“. Povšimněte si také, že první den začal, až když bylo „po sobotě“. Jelikož se tu objevuje jak sobota, tak neděle (první den týdne), proč Matouš nedal do souvislosti přenesení dne odpočinku ze soboty na neděli jako svaté nařízení?
Chybí tu jakákoliv zmínka o posvátnosti neděle a nic takového nečteme ani v předcházejících, ani v následujících verších. Ve skutečnosti Marie nenavštívila Ježíše v sobotu proto, že odpočívala v souladu s přikázáním:
Druhý text:
Markovo evangelium vzniklo podle některých vědců minimálně deset let po vzkříšení. Marek odkazuje na stejnou událost, která byla popsána v Matoušově evangeliu, a souhlasí s Matoušem, že sobota už uplynula. Znovu tu máme biblický důkaz, že den odpočinku a „první den“ jsou dva různé a odlišné dny. Marek se v tomto odkazu rozhodně nezmiňuje o žádné posvátnosti prvního dne. Blízcí následovníci Ježíše Krista přišli v neděli pracovat — podle tehdejšího zvyku měli nabalzamovat tělo ukřižovaného Krista. Nevěděli o žádné posvátnosti spojené s tímto dnem a byli připraveni na nepříjemný úkol a s ním spojenou práci. Kdyby neděle platila za den odpočinku, nikdy by si nenaplánovali takový pracovní program.
Třetí text:
Tento verš tvrdí, že Kristus „ráno prvního dne po sobotě vstal“, ale není tu ani náznak toho, že by neděle napříště měla být novým křesťanským dnem odpočinku.
Čtvrtý text:
Kristus byl ukřižován na „Velký pátek“ odpoledne před západem slunce a to byl „den přípravy a začínala sobota“. Pátek byl nazýván „přípravou“, což znamená příprava na den odpočinku. Ten začínal západem slunce (Lv 23:32). Den odpočinku byl zachováván od pátečního večera do sobotního večera. Bůh nařídil už od úsvitu dějin, aby se počítal od západu slunce do západu slunce. Podobný princip vidíme v textu Gn 1:5,8:
Pátý text:
Je známá skutečnost, že evangelia Matouše, Marka, Lukáše a Jana podávají paralelní svědectví o díle Krista na zemi. Proto se některé věci ve výše uvedených verších opakují. Nic se tu neuvádí o svatosti neděle, nic nenasvědčuje tomu, že by neděle měla být zachovávána jako den odpočinku.
Šestý text:
Text tu rozhodně nic neříká o tom, že by se učedníci shromáždili, aby uctili Kristovo vzkříšení. Ve skutečnosti přijali zprávu podle Lukášova evangelia o vzkříšení jako „blouznění a nevěřili jí“. (Lukáš 24:11)
Jak je jasně řečeno v J 20:19, „dveře byly zavřené“ ne kvůli setkání a oslavě vzkříšení, ale kvůli „strachu ze Židů“. Skrývali se před židovskými pronásledovateli. Na shromáždění je přivedl strach, ne touha po bohoslužbě! Je pravda, že Kristus vstal z hrobu na Velikonoční neděli, ale neexistuje žádný důkaz, že by neděle měla být uctívána kvůli vzkříšení. Bible nás učí, že připomínkou vzkříšení Krista je křest, ne neděle.
Texty z Nového zákona
Stejně jako texty v evangeliích, které mluví o sobotě jsou používány texty z dalších knih Nového zákona k obhájení nedělního dne odpočinku, i když ve skutečnosti potvrzují sobotní den odpočinku:
Sedmý text:
(viz také Římanům 6:3-4; Koloským 2:12)
Zatímco v knize Skutků zaznamenal Lukáš osm sobotních bohoslužeb, v téže knize je pouze jeden verš o „prvním dnu“, a ani ten nepodporuje myšlenku posvátnosti neděle. V tomto verši se říká:
Anglický překlad NEB určuje čas takto:
Když se sešli učedníci k lámání chleba v sobotu večer, Pavel, který měl příští den odjet, k nim promluvil a mluvil až do půlnoci. (zvýrazněno autorem) –
Večerní setkání je zaznamenáno první den v týdnu. Vzhledem k tomu, že den odpočinku končil při západu slunce, znamená to, že podle biblického počítání začal vlastně první den týdne. Anglický překlad NEB to vyjadřuje moderním jazykem a píše se v něm — „v sobotu večer“. Je zapsáno, že Pavel pokračoval ve své řeči až do sobotní půlnoci. Ve verši 8 se říká:
Pavel evidentně strávil celý den odpočinku (sobotu) při bohoslužbě s věřícími a byl rozhodnut ten večer mluvit déle. Verš 11 o tom říká:
Pavel s nimi nezůstal v neděli, jak by si někdo mohl myslet. Ve skutečnosti se učedníci sešli až po sobotě k lámání chleba (aby spolu pojedli v sobotu večer) a Pavel k nim mluvil až do rána (nedělního rána) a vydal se od nich na dlouhou pěší cestu. V tomto případě šel téměř 30 km z místa zvaného Troada do místa jménem Assos, kde se připojil ke zbytku misionářů na palubě jejich lodi. Ve stejný den vypluli do Mitylény — vzdálené 65 km – a všechny tyto cesty proběhly v neděli. (Skutky 20:13-14)
Tento text tedy podporuje rozhodně svěcení soboty, ne neděle. Fakt, že spolu v neděli lámali chleba, se často používá jako argument pro svěcení neděle. V tomto případě to ale neplatí, neboť učedníci se k lámání chleba scházeli každý den v týdnu.
Účast na setkáních nebyla omezena jen na sobotu:
Osmý text:
Pavel zde odkazuje na desátky a na prostředky pro sociální účely. To se podle jeho instrukcí mělo dělat první den v týdnu. Pavel si tak vážil svěcení soboty, že navrhoval, aby odkládání a počítání desátků a darů neprobíhalo v přípravném čase na sobotu ani během soboty. Navrhoval, aby se tato práce udělala první den v týdnu pravděpodobně proto, aby se sebrané peníze neutratily za méně důležité věci během následujících dní. Tento verš tedy opět podporuje sobotu jako den odpočinku.
Zpět k článku: Sobota – “Dne sedmého odpočinutí jest”
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Den odpočinku
- Sobota - "Dne sedmého odpočinutí jest"
- Královská pečeť
- Ježíš a sobota
- Učedníci a sobota
- Koloským 2 a sobota
- 8 textů o sobotě
- Stvoření a sobota
- Týdenní cyklus
- Byl první týden doslovných 7 dní?
- Nastala změna týdne?
- A co lunární soboty?
- Proč neděle?
- Konstantin a změna soboty
- Vzkříšení v neděli
- Prohlášení denominací
- Vychloubání římské církve o neděli
- Nejčastější otázky o sobotě
- Jak, kdy a proč byl den odpočinku přesunut ze soboty na neděli?
Komentujte